Podrobný
ŽIVOTOPIS
|
|
GALERIE
obrazů a koláží |
|
Jmenuji
se MARTIN VÁCHA a studio DETAIL jsem založil začátkem
roku 1995. Ale teď už zpátky do minulosti.
K malování jsem se dostal poprvé v roce 1980.
Pět let jsem navštěvoval kursy výtvarnictví vedené profesorem Růžičkou
na základní škole umění v Táboře. Při studiu na střední průmyslové
škole v Českých Budějovicích jsem se poprvé setkal se „světem“
počítačů, který mne uchvátil svými možnostmi. Po určité době
jsem se vrátil k malbě, z jejíchž technik jsem si vybral především
olej a později koláž.
V roce 1992 jsem v Táboře otevřel
GALERII MIRAGE, která podle mého názoru měla být
„na
rozhraní mezi snem a skutečností“. Rekonstrukce této
galerie trvala téměř rok. Galerie se nacházela v Křížkově ulici
nedaleko náměstí v historické části města. Obloukovité klenby se
v těchto místech skláněly už od
15. století. Přes tento historický
ráz anebo právě proto se jednalo veskrze o galerii moderního umění.
Téměř každý měsíc se zde konala nová výstava (např. Jiří
Hampl, Oldřich Kulhánek, Martin Zhouf, ...). V polovině roku 1992
se nám podařilo dokončit a otevřít další prostory, a tak se
zrodil MIRAGE CLUB. Zde se u skleničky scházeli lidé všech
profesí - od malířů, sochařů, grafiků až po řezbáře či
hudebníky. Jednou ze zajímavostí byla bezesporu i „noční
Mirage“. Každý pátek byla galerie i club otevřen až do
půlnoci. Idea vytvoření nového kulturního časopisu MIRAGE mě
v roce 1993 zavedla do Prahy.
V té době jsem začal pracovat pro společenský časopis REFLEX. V
roce 1993 jsem založil výtvarné
seskupení MIXSENSE, které se poprvé představuje výstavou v Písku,
následují Vodňany, Tábor, Zvíkov, Praha (Galerie K, Rock Café).
V roce 1994 jsem nastoupil do
reklamní agentury PROFILE a začal jsem se věnovat oboru „Public
Relations", z jejíchž mnoha tváří mě nejvíce zaujala
počítačová grafika. V té době jsem také vystavoval v pražské
Galerii K. Zde se poprvé objevily kromě olejových maleb také mé počítačové
grafiky např. SHARON STONE, STEVEN SPIELBERG nebo SINEAD O‘CONNOR. Začal
jsem se podílet na tvorbě tiskových materiálů takových klientů
jako byly: MAX FACTOR, CS FIRST BOSTON, SLAVIE, OZP, CHEMOPETROL,
MARTINI, NDC, ADIDAS, DAREX a dalších. Z knižní produkce připomenu
např. VÁCLAV KLAUS: ČESKÁ CESTA nebo BOB FIFER: JAK
DOSÁHNOUT ÚSPĚCHU. Postupem času jsem zjistil, že pokud vám
klasická reklama umožňuje snít, tak public relations vás nutí přemýšlet.
V roce 1995 přecházím z agentury
PROFILE do společnosti BLACK PENCIL jako vedoucí grafického
studia. Z klientů, nebo spíše projektů mohu připomenout například
DOUWE EGBERTS, LM ROAD PARTY, RASIN BUILDING, ORION, VITANA a další.
V tomto roce také nakupuji základní vybavení pro grafické studio a
zakládám DETAIL. Všechny mé zkušenosti
z minulých let se střetly na křižovatce zvané "grafika".
Tak jako normální křižovatka má i tato svoje cesty i cestičky.
O těch hlavních se zmíním.
Jednou z nich je bezesporu LOGO a LOGOTYP.
Každá společnost má svoji tvář stejně jako člověk. Znáteli někoho,
vybavíte si jeho tvář, a stejně tak je
to i u společnosti. Logo by mělo korespondovat nejenom s činností
dané firmy, ale i s celkovou vnitřní i vnější prezentací (C.I. -
Corporate Identity). Mělo by zachovávat vždy stejnou a předepsanou
barevnost a nemělo by docházet k jeho zkreslování. K tomu, aby se
tak nestalo, slouží „grafický manuál". Ten většinou
obsahuje tyto základní body: předepsaná barevnost, písmo, rozkres
loga a jeho užití na tiskovinách (dopisní a faxový papír, vizitky,
obálky..) Manuál se vždy tvoří na základě skutečných potřeb
klienta. Zpravidla obsahuje pět stran jindy dvacet nebo sto. Záleží na
tom, kde všude se má logo objevit. U větších společností se předepisuje použití loga
například na technice, automobilech, dárkových předmětech,
uniformách, billboardech nebo inzertních plochách.
Logo navrhuji ve
dvou rovinách.Nejprve se jej snažím ručně předkreslit a potom ho
pomocí počítače čistím a upravuji. Pokud je logo vytvořeno nic už
nebrání výrobě dalších tiskovin, ať už jde například o desky,
pozvánky, přání, inzeráty, výroční zprávy, katalogy atd.
Od roku 1995 jsem tak zpracovával
zakázky například: SAP (čvrtletník), NEXUM, DOMINIK a
DOMINIK, ICEBERG (výroční zprávy), DM SERVIS (výroční
zpráva a manuál), POSLANECKÁ SNĚMOVNA (logo a manuál), WALT
DISNEY (letáky a samolepky), PHILIPS, PAMÁTKY TÁBOR,
DRAK (časopis pro distribuční společnost), OSMIČKA
(noviny pro Prahu 8), FOTO VIDEO (barevný 64 stránkový časopis
na klíč včetně loga), OFFICE (čtrnáctideník), PANASONIC,
CZECH MADE, ARKE, IWKA, CALEX, KLIMA RAPID, CAC Leasing, BROKER TRUST,
LEXXUS, ART PRINT, ITC a mnoho dalších.
Doufám, že vás toto povídání příliš neunavilo a teď už se
budu jenom těšit na vaši návštěvu.
|
|