JAK TO ZAČALO...
 


  
Podrobný 
ŽIVOTOPIS

 

GALERIE
obrazů a koláží

Jmenuji se MARTIN VÁCHA a studio DETAIL jsem založil začátkem roku 1995. Ale teď už zpátky do minulosti.

K malování jsem se dostal poprvé v roce 1980. Pět let jsem navštěvoval kursy výtvarnictví vedené profesorem Růžičkou na základní škole umění v Táboře. Při studiu na střední průmyslové škole v Českých Budějovicích jsem se poprvé setkal se „světem“ počítačů, který mne uchvátil svými možnostmi. Po určité době jsem se vrátil k malbě, z jejíchž technik jsem si vybral především olej a později koláž. 

V roce 1992 jsem v Táboře otevřel GALERII MIRAGE, která podle mého názoru měla být 
„na rozhraní mezi snem a skutečností
. Rekonstrukce této galerie trvala téměř rok. Galerie se nacházela v Křížkově ulici nedaleko náměstí v historické části města. Obloukovité klenby se v těchto místech skláněly už od 
15. století. Přes tento historický ráz anebo právě proto se jednalo veskrze o galerii moderního umění. Téměř každý měsíc se zde konala nová výstava (např. Jiří Hampl, Oldřich Kulhánek, Martin Zhouf, ...). V polovině roku 1992 se nám podařilo dokončit a otevřít další prostory, a tak se zrodil MIRAGE CLUB. Zde se u skleničky scházeli lidé všech profesí - od malířů, sochařů, grafiků až po řezbáře či hudebníky. Jednou ze zajímavostí byla bezesporu i noční Mirage“. Každý pátek byla galerie i club otevřen až do půlnoci. Idea vytvoření nového kulturního časopisu MIRAGE mě v roce 1993 zavedla do Prahy. 

V té době jsem začal pracovat pro společenský časopis REFLEX. V roce 1993 jsem založil výtvarné seskupení MIXSENSE, které se poprvé představuje výstavou v Písku, následují Vodňany, Tábor, Zvíkov, Praha (Galerie K, Rock Café). 

V roce 1994 jsem nastoupil do reklamní agentury PROFILE a začal jsem se věnovat oboru „Public Relations", z jejíchž mnoha tváří mě nejvíce zaujala počítačová grafika. V té době jsem také vystavoval v pražské Galerii K. Zde se poprvé objevily kromě olejových maleb také mé počítačové grafiky např. SHARON STONE, STEVEN SPIELBERG nebo SINEAD O‘CONNOR. Začal jsem se podílet na tvorbě tiskových materiálů takových klientů jako byly: MAX FACTOR, CS FIRST BOSTON, SLAVIE, OZP, CHEMOPETROL, MARTINI, NDC, ADIDAS, DAREX a dalších. Z knižní produkce připomenu např. VÁCLAV KLAUS: ČESKÁ CESTA nebo BOB FIFER: JAK DOSÁHNOUT ÚSPĚCHU. Postupem času jsem zjistil, že pokud vám klasická reklama umožňuje snít, tak public relations vás nutí přemýšlet. 

V roce 1995 přecházím z agentury PROFILE do společnosti BLACK PENCIL jako vedoucí grafického studia. Z klientů, nebo spíše projektů mohu připomenout například DOUWE EGBERTS, LM ROAD PARTY, RASIN BUILDING, ORION, VITANA a další. V tomto roce také nakupuji základní vybavení pro grafické studio a zakládám DETAIL. Všechny mé zkušenosti z  minulých let se střetly na křižovatce zvané "grafika". Tak jako normální křižovatka má i tato svoje cesty i cestičky. 

O těch hlavních se zmíním.
Jednou z nich je bezesporu LOGO a LOGOTYP. Každá společnost má svoji tvář stejně jako člověk. Znáteli někoho,  vybavíte si jeho tvář, a stejně tak je to i u společnosti. Logo by mělo korespondovat nejenom s činností dané firmy, ale i s celkovou vnitřní i vnější prezentací (C.I. - Corporate Identity). Mělo by zachovávat vždy stejnou a předepsanou barevnost a nemělo by docházet k jeho zkreslování. K tomu, aby se tak nestalo, slouží „grafický manuál". Ten většinou obsahuje tyto základní body: předepsaná barevnost, písmo, rozkres loga a jeho užití na tiskovinách (dopisní a faxový papír, vizitky, obálky..) Manuál se vždy tvoří na základě skutečných potřeb klienta. Zpravidla obsahuje pět stran jindy dvacet nebo sto. Záleží na tom, kde všude se má logo objevit. U větších společností se předepisuje použití loga například na technice, automobilech, dárkových předmětech, uniformách, billboardech nebo inzertních plochách. 
Logo navrhuji ve dvou rovinách.Nejprve se jej snažím ručně předkreslit a potom ho pomocí počítače čistím a upravuji. Pokud je logo vytvořeno nic už nebrání výrobě dalších tiskovin, ať už jde například o desky, pozvánky, přání, inzeráty, výroční zprávy, katalogy atd.

Od roku 1995 jsem tak zpracovával zakázky například: SAP (čvrtletník), NEXUM, DOMINIK a DOMINIK, ICEBERG (výroční zprávy), DM SERVIS (výroční zpráva a manuál), POSLANECKÁ SNĚMOVNA (logo a manuál), WALT DISNEY (letáky a samolepky), PHILIPS, PAMÁTKY TÁBOR, DRAK (časopis pro distribuční společnost), OSMIČKA (noviny pro Prahu 8), FOTO VIDEO (barevný 64 stránkový časopis na klíč včetně loga), OFFICE (čtrnáctideník), PANASONIC, CZECH MADE, ARKE, IWKA, CALEX, KLIMA RAPID, CAC Leasing, BROKER TRUST, LEXXUS, ART PRINT, ITC a mnoho dalších.

Doufám, že vás toto povídání příliš neunavilo a teď už se budu jenom těšit na vaši návštěvu.
 

 

GALERIE MIRAGE
 
v Táboře

 
 

MIRAGE CLUB
 
v Táboře

  

MIXSENSE
 
výtvarné seskupení
Václav Švejcar 
Martin Vácha 
František Vošta 
František Pikna

  

TIMŠEL
 
olej, kombinovaná
technika
(více obrazů
a koláží v galerii)

 

ukázky tiskovin
v agenturách PROFILE
a BLACK PENCIL